2022. január 16., vasárnap

Narancsszörp Dargomán módra

 A "dragománia" több, mint egy éve vette kezdetét nálam- Dragomán György Főzőskönyve tavaly jelent meg, akkor ezt kértem karácsonyra a lánykámtól.

Imádom, ahogy az ételekről ír! Szinte kivétel nélkül minden esetben úgy érzem, visszarepültem egy olyan időbe, aminek részese voltam és olyan könyhákba, amiknek csak szerettem volna részese lenni. Fekete István tud ennyire elvarázsolni, ahogy Dragomán György... Ez a narancsszörp az ő leírása szerint készült és a leírását is közreadom.


Hozzávalók: ½ liter szörphöz: 2 narancs, 2 dl víz, 20 dkg cukor, a tartósításhoz: nátrium-benzoát vagy 1 cl vodka


Mossátok meg, töröljétek szárazra a gyümölcsöket, gondoljatok Szicíliára, aztán egy pucolóval vagy éles késsel hámozzátok meg a narancsokat. A cél az, hogy minél vékonyabb legyen a héj, áttetsző narancsszalagokra törekedjetek. Nem kell sietni, biztos kezű, lassú mozdulatokkal kell hámozni a gyümölcsöt, én mindig azt játszom, hogy hosszú héjspirálokra törekszem, ha az egész héját egyetlen ruganyos spirálban tudom levágni, az ritka csoda, külön szoktam örülni neki.

Néha emeljetek fel egy-egy héjszalagot, tartsátok a fény felé, gyönyörködjetek el a pórusain. Ha elkészültetek a hámozással, tegyétek a héjat egy edénybe, öntsétek le vízzel, forraljátok fel gyorsan, aztán öntsétek le róla a vizet. Közben vágjátok ketté és facsarjátok ki a meghámozott narancsokat. Ha elektromos facsaróval csináljátok, élvezzétek ki bátran, hogy masszírozza a szivacsos fehér héjon át a facsarófej a tenyereteket. A narancslevet szűrjétek le. Egy edényben keverjetek össze két deci vizet és húsz deka cukrot, dobjátok bele a narancshéjat, főzzétek épp csak gyöngyözve egy negyedórát. Keverjétek hozzá a korábban kifacsart narancslevet, gyöngyöztessétek még öt percig, fedő alatt hagyjátok kihűlni. Tegyétek hideg helyre, várjatok egy napot. Közben gondoljatok néha rá, szeretetteljes várakozással. Másnap szűrjétek le, öntsétek tiszta, kiforrázott üvegekbe. Én egy cent vodkát szoktam minden fél literhez keverni tartósítás céljából, de aki ezt nem szeretné, szórjon csipetnyi nátrium-benzoátot a tetejére. A narancshéjat semmiképp se dobjátok ki, hanem tegyétek cukorba, úgy a végtelenségig eláll, és nagyon sok mindenre jó. Ha a szörp kész van, csináljatok friss szódát, keverjétek hozzá egy az öthöz arányban a friss szörpöt, képzeljétek, hogy nyár van, kortyoljatok bele.

Örüljetek.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése