2015. január 31., szombat

Babgulyás és aranygaluska

Nagyon finom lett. Igazából nem is leves, annál sokkal tartalmasabb. Bár bevallom, amikor csipetkével kell szórakoznom, akkor nagyon csúnyákat szoktam mondani. Megfogadom, hogy soha többet csipetkés ételt, de aztán amikor valami olyan jön, amibe az kell, akkor mindig erőt veszek magamon. Valamit biztosan nem csinálok jól, bár a végeredmény nagyon finom! :)
Ez után azért járt valami édes. Először buktát terveztem, de aztán eszembe jutott, hogy van még sok dióm itthon és a zuram díjazni fogja az aranygaluskát. Így is lett! Vaníliasodóval bőven meglocsolva mennyei! :)
 Babgulyás csipetkével
Előző este beáztattam 25 dkg babot langyos vízbe. A főzés napján egy jó nagy fej hagymát kockákra vágtam, kacsazsíron megdinszteltem. Rádobtam a leszűrt babot és felengedtem egy kis vízzel. Fedő alatt fél órán át főztem. Ekkor hozzáadtam 25 dkg kockákra vágott füstölt combot és 25 dkg kockákra vágott nyers combot. Adtam hozzá 3 ek lecsót, belekarikáztam egy nagy szál fehér- és egy nagy szál sárgarépát. Fűszereztem őrölt borssal, őrölt köménnyel, pirospaprikával és kóstolni kell, ha igényli, sózni is kell. Amíg ez szépen puhára főtt, elkészítettem a csipetkét. Két tojást felvertem és fokozatosan adagoltam hozzá a lisztet, amíg jó kemény lett. Kettévettem és belecsipkedtem a levesbe. Amikor feljön a tetejére, akkor van kész. Tálaláskor lehet kínálni mellé tejfölt is.

Aranygaluska
4 dl tejet meglangyosítottam. Beleszórtam 10 dkg cukrot és 5 dkg élesztőt. Felfuttattam.  70 dkg lisztet egy tálba szitáltam, picit megsóztam, összemorzsoltam 10dkg puha vajjal, majd a felfutott élesztős tejjel. Letakarva hagytam a duplájára kelni. Kinyújtottam ujjnyi vastagra és egy nagyobb pogácsaszaggatóval kiszúrtam. 15 dkg vajat megolvasztottam és minden korongot megmártottam benne, majd egy hőálló tál aljára szorosan egymás mellé rakosgattam a tésztát. 10 dkg darált diót összekevertem 5 ek cukorral, 1 tk fahéjjal, 1 nagy marék mazsolával. A lerakott tésztát bőven megszórtam a keverékkel. Újra tésztakorongok jöttek, majd újra szórás, mindez addig, amíg a hozzávalók el nem fogynak. Hagytam újabb 30 percet kelni. 180 fokos sütőben megsütöttem.
Vaníliasodó: 2 tojást habosra kevertem 10 dkg cukorral, majd hozzáadtam 2 ek keményítőt. Felöntöttem 1/2 liter tejjel és nagyon kis lángon, állandóan keverve besűrítettem. Hígabb, mint a puding.


1 megjegyzés: