2020. május 3., vasárnap

Vaníliás diós krémes anyák napjára

Anyák napja a gyerekeim nélkül elég szomorú! Még akkor is, ha a lánykám délután eljön hozzám, de a fiam nem tud beutazni... Azért készült egy finom krémes sütemény, hogy egy kicsit vihessen magával a lánykám! :)


A tésztához: 5 tojás fehérje, csipet só, 17 dkg kristálycukor, 16 dkg darált dió, 3 dkg liszt
A krémhez: 5 tojás sárgája, 15dkg kristálycukor, 1 vaníliás cukor, 3 dkg liszt, 8 dl tej, 20 dkg vaj
A tojásfehérjét habosra, de nem keményre verjük, beleforgatjuk a liszttel elkevert diót. Sütőpapírral bélelt nagy tepsibe simítjuk, 180 fokon 15 perc alatt megsütjük. Vigyázzunk, ne süljön túl, mert akkor törik! Ha kihűlt 4 részre vágjuk és megtöltjük a krémmel. (Na, ez nekem nem sikerült és fogalmam sincs hogy lehet ezt a tésztát négyfelé vágni. Én hosszában három keskenyebb csíkra tudtam csak vágni. Szóval, ha valaki tudja, az leírhatná nekem a trükköt!)
A tojások sárgáját a cukrokkal, a liszttel simára keverjük és a tejet apránként hozzáadva, lassú tűzön sűrűre főzzük. Ha kihűlt, belekeverjük a kihabosított vajat.


Sok-sok évvel ezelőtt Inkey Tibor fotóművész anyák napi plakátja díszítette az utcákat, amin Édesanyámmal vagyok.
Szeretem ezt a fényképet, de ezen a napon különösen kedves a szívemnek!.


Várnai Zseni
Ki a legszebb a világon?
Tündöklésem szép idején
nem néztem a tükörbe én,
két kisgyerek szemefénye
volt az arcom tükörképe,
s szólt a szívem: - Édes lányom,
ki a legszebb a világon?
- Te vagy a legszebb, anyám,
hidd el nékem igazán!
- Édes fiam, mondd meg nékem:
ki a legszebb e vidéken?
- Édesanyám, Kedvesem,
nincs nálad szebb, senki sem! -
Csillagtükrön néztem arcom,
mint egy tündér királyasszony,
aki hol volt... hol nem volt...
de ez nagyon régen volt.
Fiam elment messzeségbe,
nem nézhetek a szemébe,
s másnak mondja: - Kedvesem,
nincs nálad szebb senki sem!...
Kislányomból kisasszonyka,
csillagszeme rám ragyogja,
mint egy fényes tükörkép:
- Szebb a jóság, mint a szép!
Tó tükréhez megyek s kérdem,
ki a legszebb a vidéken?...
Tó tükrét a szél kavarja,
arcom girbe-gurba rajta...
- Hamis a tó! - Futok messze,
csorba tükör a kezembe,
csorba tükör felel nékem:
- Nem az vagy már, aki régen!
Kedves, öreg Szülőanyám,
Te mondjad meg, de igazán,
elhervadtam, csúnya vagyok?
Édesanyám szeme ragyog:
- Hidd el nékem, édes lányom,
te vagy a legszebb a világon...
S ahogy szólott, könnye fénylett,
arcom benne tündérszép lett.
Várnai Zseni, Weisz Eugénia
(Nagyvázsony, 1890.05.25–Budapest, 1981.10.16.) József Attila-díjas (1956) költő, Peterdi Andor (1881-1958) író felesége, Peterdi Mária (1919-1970) írónő anyja.
http://hu.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1rnai_Zseni
Szeretet, 1920-as évek

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése