2024. október 6., vasárnap

Egy októberi vasárnap

 Nincs fióka berepülés...

De igyekeztem olyasmit főzni, amit a férjem szívesen elfogyaszt...

Készült nyírségi gombócleves


Nagyon finom leveske, leves imádóknak kötelező!💓

1 fej hagymát apróra vágunk, kevés olajon megdinsztelünk. Rádobunk 60-80 dkg kockákra vágott lapockát és fehéredésig kevergetve pirítjuk. Amikor kifehéredett, hozzáadunk sok(!) zöldséget (sárga- és fehérrépa, karalábé, zeller), kicsit együtt átpirítjuk. Felhúzzuk vízzel, sózzuk borsozzuk. Amikor a hús már majdnem puha, teszünk még bele szeletelt gombát, pár szem kelbimbót és pár karfiol rózsát. Készre főzzük. 1 ek olajból 1 ek liszttel és pirospaprikával vékony rántást csinálunk, a leveshe adjuk. A gombócokhoz sós vízben puhára főzünk 80 dkgkockákra vágott, tisztított burgonyát. Leszűrjük, áttörjük. Amikor kihűl, hozzáadunk 3 kisebb tojást, jó nagy csokor apróra vágott perezselymet és kb. 20 dkg lisztet. Én a lisztet nem mértem, több marékkal szórtam bele, amíg összeállt, s bár még ragadt kicsit, azért lehett fomázni. Vizes kézzel diónyi gombócokat formáztam belőle és a levesbe raktam. Amikor feljöttek a leves tetejére, még jól kiforraltam őket. Tálaláskor tárkonyos ecettel ízesítettem.

Után kínai-kel röszti volt krémsajtos-fokhagymás mártogatóval és a végén almás pite a nagymamám végre megtalált "szent" receptje szerint,

Rakosgattam egy ideje fél kínai kelt a hűtőben ide-oda. Kidobni nem akartam, de elképzelésem nem volt, hogy mit kezdek vele.
Hát, ez lett belőle.



Hozzávalók: 50 dkg kínai kel, olívaolaj, 3 gerezd fokhagyma, 12 dkg liszt, 2 tojás, só, bors, étolaj, 2 dl tejföl, 10 dkg natúr krémsajt

A kínai kelt vékonyra csíkozzuk, 1 gerezd zúzott fokhagymával, kevés olajon elődinszteljük kb. 5 perc alatt. hagyjuk kihűlni. A lisztet keverjük el a tojásokal, 1,5 dl vízzel, sózzuk, borsozzuk. Keverjük a kihűlt káposztát a tésztához. Evőkanállal szaggassunk kis lepénykéket forró olajba. Ha az egyik oldaluk megsült (1-2 perc), fordítsuk meg és süssük ropogósra. A tejfölt keverjük el a krémsajttal és a maradék 2 gerezd zúzott fokhagymával, sózzuk. A lepények mellé kínáljuk.

Millió és egy receptet kipróbáltam már, millió és ey finom almát pitét sütöttem, de soha nem talátam azt az ízt, amit Nagymamám tett elénk. Nem olyan régen előkerült egy pici, szakadt kis notesz darabka, benne ceruzával Nagymamám kézírásával pár recept. És nagy szerencsémre közte volt ez is. Bár, az emlékeimben úgy él, hogy lereszelte az almát, e szerint a recept szerint nem és én most szigorúan tartottam magam az ő leírásához, amit megosztok veletek! 💝

Az alma a tanyán termett. Fogalmam sincs, milyen alma, pedig anno én ültettem. Kétévente hoz termést. S bár nem vagyok alma rajongó, ez az alma kivételesen finom. Soha, sehol nem ettem még ilyen almát. Egyrészt harsogóan "ress", kicsit savanykás, de édes is. Idén roskad a fa, annyit termett, egy kosárral hoztam belőle, szerintem alma mérgezésünk lesz ezen a héten...😅 



Micike almás pitéje (Micike a Nagymamám volt, többnyire így hívta őt mindenki)

45 dkg lisztbe vegyítünk 1 cs sütőport. 25 dkg zsírral eldörzsöljük, 6 dkg cukrot, 2-3 ek tejfölt, csipet sót, 2 cs vaníliás cukrot, 2 tojás sárgáját adunk hozzá és jól kidolgozzuk. Két részre osztjuk, egyiket kinyújtva a tepsi aljába fejtetjük, erre jön a töltelék.


70-80 dkg almát megtisztítva vékony szeletekre vágjuk, lábasba tesszük. Rácsavarjuk fél citrom levét, édesíjük ízlés szerint cukorral és puhára főzzük. Ha a leve elfőtt alóla, hozzáadunk 1 cs vaníliás cukrot és 1 eik zsemlemorzsát, 5 dkg mazsolát. Ha a massza kihűlt, egyenletesen a tésztára simítjuk. A másik kinyújtott tésztával beborítjuk, megszurkáljuk, tojásfehérjével lekenjük, pirosra sütjük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése