2021. november 28., vasárnap

Advent első vasárnapja

 Meggyulladt az első gyertya az adventi koszorún. A tegnap narancsos csokis keksz mellé készült mézes.gyömbéres kekszecske is.

Az ünnepi illatok, a gyertyafény, meghitt hangulatot kölcsönöz a lelkemnek is, meg a környezetemnek is.

Kassák Lajos: Advent van
Advent van, s átjárja lelkem
a szeretet és az emlékezés.
Rájövök ismét-tán ezredszer-,
hogy szépen élni gyakran túl kevés.
Szeretni szóban és tettekben,
hinni, remélni szüntelen.
Táplálni kell mosollyal, öleléssel,
hogy emléked hibátlan legyen.
Most visszarepülök gondolatban
gyermeki önmagamba újra...
látom, amint jancsi-kályha mellett
anyám fagyos lábujjamat gyúrja.
Hársfa teát tölt poharamba -
˝Idd meg! Nem fogsz fázni majd!˝
Átmelegedett a testem, valóban
s én azt hittem a tea tette azt.
Ma már tudom, tőle volt meleg.
Ölelés, szeretet, gondoskodás
ezek voltak mitől az a ˝jó˝
a testem és a lelkem járta át.
Ez adta azt a boldog érzést,
mi ma is rám tör, ha a múltba
révedek.
Hiánya - így advent idejében -
fájón kéri vissza az elmúlt éveket.
Emlékszem a finom illatokra,
ami a konyhát járta át,
mikor sült a finom mézes,
és a lágyan foszló mákos kalács.
Arca piros volt az izgalomtól,
mikor a szobába engedett,
csilingelt egy üvegpohár szélén:
˝Itt az Angyalka! Megjelent!˝
Futottunk mind a fenyő köré,
ámultunk, örültünk nagyon.
Ezt a boldog érzést fiaimnak
minden karácsonykor átadom.
Már negyedszer töltjük el nélküle
a karácsony szent ünnepét,
de lelkemben ott mosolyog képe,
ahogy átöleli hét kisgyermekét.
Mert az ünnep attól sokkal szebb lesz,
ha gyertyafényben rá emlékezünk
s tudom - onnan fentről ő is nézi:
Ugye mindenkit szeretünk?
Jusson szép szóból bárkinek!
Simogató, ölelő kezekből,
mosolytól csillogó szemekből
áradó tűz gyújtson fényeket!
Muzsika szálljon a gyermek kacajból,
áhítat járja át a lelkeket!
A szeretetet, mit tőle tanultunk
naponta adjuk át mindenkinek

Ezzel egyidőben gyújtják meg az első hanuka gyertyát is sok helyen.

A hanuka a makkabeusok győzemét hirdeti a szíriai görögök felett (i.e.165)m a jeruzsálemi szentély megtisztítására és a 8 napon át égő mécses csodájára emlékezik. A hanukia gyertyatartó 9 ágú, nem keverendő össze a 7 ágú menórával! A hagyomány szerint, a középső gyertyával kell meggyújtani a többi nyolcat. maponta egyet. Az ünnep végén minden láng ég, ezzel szimbolizálva, hogy az olaj 8 napig kitartott. (Új olaj előállítására nyolc napra volt szükség, de ekkor a hagyomány szerint csoda történt: az egy napra elegendő olaj nyolc napon át égett.) 

Gut jom tev Mindenkinek!

És akkor vissza az én első adventemre, meg a mézes-gyömbéres kekszre :)




Leírom az eredeti receptet, aztán elmesélem, hogy én hogy szűrtam el és hogy korrigáltam :)

Összekeverünk 1 kk őrölt gyömbért, 1/2 kk őrölt fahéjat és 1/2 kk örőlt szegfűszeget és egy nagy csipet borsot. Ezt a keveréket elvegyítjük 200 g liszttel, 1/2 kk szódabikarbónál, 1 tk sütőporral és 5 dkg cukorral.  Hozzáadunk 1 tojást, 5 dkg puha vajat, majd elmorzsoljuk. 3 ek mézzel tésztát gyúrunk belőle.

Sütőpapírral bélelt tepsire giónyi gömböket rakunk a tésztából, a tetejüket kicsit lenyomkodjuk. 190 fokos sütőben nem túl pirosra sütjük (figyelni kell!)

Nálam meg az történt, hogy kimértem a lisztet, meg a többi hozzávalót, de valahogy soknak tűnt a liszt is, meg persze nem állt össze az egész. Hát kiderült, hogy ez a "nagyon okos" digitális mérlegem közben átváltott pound mérésre... És persze, így nem voltak jók az arányok. Hát elkezdtem mindenből adni még hozzá és bevallom, a végén, pici tejjel is rásegítettem. De a végeredmény finom lett :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése