2019. január 19., szombat

Fánk -oljunk :)

Vízkereszt is elmúlt, már javában farsangi időszak van, ami egészen húshagyó keddig tart, vagyis a nagyböjt kezdetéig. A farsangi mulatságok már télűző események. S valljuk be őszintén! Nem várjuk mindannyian a tavaszt?
Az egyik legismertebb legenda szerint Marie Antoinette királyné egy karneváli éjszakán ismerte meg a fánkot. A királyné egy udvari farsangi álarcosbálról megszökött, álöltözetében elvegyült a bálozó tömegben. Eközben megéhezett, s így egy utcai árustól vásárolt egy fánkot, s az igen ízlett neki. Ezért a kíséretében tartózkodó lovagnak meg kellett vásárolnia az egész kosárnyi fánkot. A karnevál elmúltával a fánksütő mestert a palotába rendeltette, s elmeséltette a fánk receptjét. Ettől kezdve vált a királyi lakomák kedvenc finomságává.

Egy másik hangulatos történet szerint egy  Krapfen nevű pék temperamentumos nejének,  bizonyos Cecíliának köszönheti létét, aki  haragjában egyszer élete párját vette célba egy  adag tésztával,  de az  a tűzhelyen forrósodó zsiradékban kötött ki... s elkezdte  páratlan karrierjét a FÁNK!!!


Frissen sül a farsangi fánk,

kívül piros, belül foszlik,

míg a vendég el nem oszlik.

S aki panasszal van bajba,

menjen a sóhivatalba !

József Attila: Étkek áradata- részlet




Egy  legenda szerint 1847. június 22-én egy amerikai hajó hatalmas viharba került, és kormánykerék egy küllője átszúrta a nyers fánktésztát, amit később így sütöttek ki kicsire nem adunk alapon. Látták, hogy a lyukas fánk jó, és azóta így eszik....

Aki ilyenkor fánkot süt, szinte versenybe száll a szalagért... Őszintén szólva, volt már ennél szebb szalagos fánkom is, de azért nem szégyenkezem :)



A második kelés, mielőtt olajba szálltak volna a szalagjaikért :)


2.5 dl langyos tejbe tettem 1 ek cukrot és 2.5 dkg élesztőt. 60 dkg lisztet átszitáltam, hozzáadtam 4 ek cukrot, 3 tojás sárháját és az élesztős tejet. Sima tésztává gyúrtam, amikor összeállt, akkor dolgoztam bele 8 dkg olvasztott vajat. Kidagasztottam és félretettem kelni. (Hogy a fánk szép szalagos legyen, nagyon fontos, hogy megfelelően megkeljen. Ezért én a lisztet és meglangyosítom és kelesztő tálban hagyom kelni a radiátoron). Amikor megkelt, nyújtólapra borítom és minimum ujjnyi vastagra nyújtom. (Legközelebb még vastagabbra hagyom!) Fán szaggatóval, vagy egy pohárra kiszaggatom, közepükbe mélyedést készítek az ujjammal. Letakarom és még 20 percig hagyom kelni. Közben egy lábosban felmelegítek fél liter olajat. Akkora legyen a lábos, hogy a fánkok tudjanak úszni benne! Én egyszerre csak 3 db fánkot sütöttem, a többi pihent a konyharuha alatt. Nem túl forró olajba eresztjük, a lyukkal lefelé. Lefedtem és kb. 3 percig sütöttem, majd megfordítottam és már fedő nélkül sütöttem meg a másik oldalukat is kb. 2 perc alatt. (Az olajat viszonylag nagy lángon melegítettem fel, majd amikor beletettem a fánkot, rögtön lejjebb vettem. Nem az a cél, hogy megégjen)






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése