2014. január 31., péntek

Szalagos fánk

Igen, merthogy farsang van, ha minden igaz... És azért is igen, mert soha nem sikerült. Mindenki hordoz magában emlékeket arról, hogy mi volt az, amit édesanyja, vagy nagymamája különösen jól tudott csinálni. Nekem főként Nagymamám konyhai csodái maradtak meg. Együtt éltünk velük - mármint a nagyszüleimmel -, s mivel a szüleim dolgoztak, vele voltam otthon, amíg kisgyerek voltam. Hát ő sütött csudaszép szalagos fánkot.





Nem sokszor próbálkoztam vele, de az a kevés is kudarcba fulladt mindig. Most viszont találtam egy nagyon finom receptet (nem találtam meg, hogy kitől!!! help!!). Közzéteszem:

Szalagos fánk
A kovászhoz: 1dl langyos tej, 2dkg porcukor, 6dkg sima liszt, 3dkg élesztő
Egy tálban ezeket összekeverjük, és hagyjuk meleg helyen megkelni. Kb. 20-25 perc.
A tésztához: 50dkg liszt, 3dl langyos tej, 5dkg porcukor, 6 tojássárgája, 10dkg puha vaj, 1 citrom héja, 1 ek rum, 1 csipet só
Egy magas falú tálban a tojásokat a vajjal és a cukorral habosra verjük robotgéppel. Amint kész, belerakjuk a kovászt, és a többi tésztába valót, majd dagasztó fejjel addig dagasztjuk, amíg fényes és hólyagos lesz a tészta. A tetejére lisztet szórunk, és letakarjuk konyharuhával - meleg helyen pihenni hagyjuk, hogy kb. 2-3x-ra keljen - minimum 1,5 óra. Kivesszük a tálból, és kézzel lisztezett táblán ujjnyi vastagra húzzuk. A fánknak valót mindig kézzel kell húzni (mint a lángost pl.). 5cm-es lisztes szaggatóval kiszaggatjuk a tésztát, zsírpapíral fedett tálcára rakosgatjuk a fánkokat, megint letakarjuk, és újabb 30 percet hagyjuk őket kelni. Egy nagyobb serpenyőbe jó sok olajat melegítünk - annyi kell bele, hogy a fánkok jól tudjanak úszni benne.  Ahogy az olaj felmelegszik, a lángot mérsékeljük és lassú tűzön sütjük a fánkokat. Vigyázni kell, mert  így is gyorsan kisül!  Nem fedtem le a serpenyőt. Figyeljünk arra, hogy mielőtt az olajba tesszük a kiszaggatott fánkokat, kicsit húzgáljuk meg őket hogy mélyedés keletkezzen a belsejükbe (ide kerül majd a lekvár). Én egyszerre 3-4 fánkor sütöttem meg. Ha túl sokat szedünk az olajba, akkor nem tud "úszni", meg növekszik is még sülés közben. Papírtörlőre szedjük a kész fánkokat, hogy lecsöpögjön róluk az olaj.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése